20/4/16

¿Contra-cultura o cultura revolucionario?



  Fai algo más d’una década n’Asturies entamó a espoxigar el fenómenu de les Feries d’Abril. Ya foron munchos los pueblos y conceyos que vieron pasar esti eventu peles sos cais y incluso n’alguna villa llegó a asitiase y a sustituir cualesquier otru festexu popular y tradicional. Ta nidio qu’esto ye un fenómenu d’aculturización, más si cabe cuandu dende munches institucions s’impulsen estos eventos con perres públiques y en detrimentu y perxuiciu de les folixes tradicionales y autóctones. Nesi sen, podemos dicir qu’esti fenómenu y los sos impulsores tan actuando como contribuyentes a la “contra-cultura”, ye dicir, una cultura foriata que se intenta imponer consciente y subconscientemente sobre la orixinaria. 

  Pero nun son les Feries d’Abril les propulsores y vanguardistes n’aculturización que se sufre n’Asturies. Nin tampoco son les culpables del mal del nuestru pueblu. Equí el procesu d’aculturización y de contra-cultura vien de va tiempu. Dende la prohibición y negación de la llingua propia dende va sieglos y que tovía llega a los nuestros díes, el menospreciu del teatru fecho n’Asturies demientres los sieglos XIX y XX onde lo culto namás tenía cabida si yera forastero y en castellán, la anulación y desaniciu de les seleiciones deportives asturianes (onde un bon exemplu d’ello ye la celebración d’el centenariu de la federación asturiana de fútbol con un partíu de la seleición española), l’abandonu del patrimoniu arquitectónicu y arqueolóxicu, l’atapecimientu de la nuestra hestoria… o mesmamente valnos con echar una güeyada a la programación de la televisión asturiana, a la prensa o a la programación cultural de munchos conceyos pa ver en qué llugar queda lo propio. Son centenares los exemplos onde podemos güeyar el segundu planu qu’ocupa siempres la cultura asturiano, gobernao y xestionao siempre por esa élite “contra-cultural”.

  Y ¿que ye qu'a la sociedá asturiano préstanos más lo forastero que lo propio? Fuimos siempres un pueblu que recibió colos brazos abiertos a cualesquier persona que venía equí a ganáse’l pan, a trabayar na industria, na mina, na marina, etc. Siempre nos prestó recibir, agospiar y integrar a los llegaos de fuera, toos ellos bienllegaos. Y quiero pensar que la nuesa ye una cultura que s’impregnó positivamente un poco de toa esa xente que camudó el so sitiu d’orixe pola nuestra tierra. Quiero pensar que fuimos y vamos siguir siendo bonos anfitriones. Pero eso enxamás fixo que nós dexáremos de querer y creyer na nuesa hestoria, cultura y tradición. Tradiciones y cultures surdíes dende’l pueblu y feches pal pueblu, onde se xeneraba un ambiente d’eso qu’al asturianu y al forasteru siempre-yos prestó asgaya: la folixa.

  Pero ta nidio que nos tiempos que güei vivimos de globalización cada vegada se fai más complicao caltener les tradiciones populares, y la tendencia ye adoptar los eventos y folixes que más-y interesen a la cultura dominante: el sistema capitalista. Esa cultura qu’acaba con too y namás dexa aquello que-y interesa al capital, aquello que tea de moda y que-y de’l beneficiu que busca. Aculturización como ferramienta de desaniciu de los raigaños milenarios d’un pueblu. Pue ser que l’avance d’esi procesu aculturizador tamién tea favorecíu pol gran problema demográficu que se ta padeciendo n’Asturies y pola emigración forzao en masa de la mocedá, ya que ensín xente mozo a la que tresmitiyos la cultura, tradiciones y valores d’un pueblu menor va ser el raigañu y el vínculu haza lo autóctono y más fácil ye imponer el sistema de vida qu’el capital quiera pa esta tierra… pero esi ye otru tema.

  ¿Y como se combate esa contra-cultura? Ponese a la escontra de les folixes como les Feries d’Abril que se faen equí pue ser útil ente una parte de la sociedá ya concienciao. Quiciabis algunos pocos non concienciaos con esa estratexa tamién abran los güeyos y entamen a esmolecese polo propio. Pero camiento que esa nun ye la meyor estratexa pa cola gran parte de la población. La xente, cansao de trabayar precariamente, de garrar buses, trenes, aviones, atascos de coche, estrés d’horarios, cansao de tragar inxusticies nel so día a día… esa xente nun quier griesques cuando se-yos ofrecen unos díes de distraición nes cais del so pueblu, da-yos un poco igual el conteníu, lo que busquen ye escaecer l’agobiu y afoguinos selmanales. Porque nenguna cultura y nenguna folixa ye meyor qu’otra por ser d’un pueblu o d’otru. Toes tienen les sos coses divertíes y les sos coses más aburríes según el güeyu dende’l que se mire.

  Nesi sen, quiero pensar que la forma más acertada de combatir la contra-cultura nun ye facer una crítica destructiva y adoptar una actitú de confrontación directa, sinon defendese d’ello con una de les meyores virtues que tien el ser humanu: la capacidá de crear. Esi don que tien la nuesa especie y que tan escaecíu tenemos cada vegada más. Crear, construyir, facer. Llevantase del sillón, organizase y fabricar dinámiques, proyectos, eventos y folixes onde impere y se normalice la cultura asturiano. Facer al pueblu dueñu de les sos folixes coles sos propies idees. Y que la defensa del patrimoniu del pueblu nun seya depresivu, nin frustrante, nin murniu, si non disfrutando de facelo. Interactuando, construyendo, faciendo camín, creando cultura revolucionario. Non sufirendo pola cultura asturiano, si non viviéndo la cultura asturiano.